Werkgeluk: een bewezen strategie voor duurzame bedrijfsgroei

We spenderen ongeveer één derde van ons leven op de werkvloer. Hierdoor heeft iemands werkgeluk een grote invloed op zijn of haar gehele geluk. Maar er is meer, want uit onderzoek blijkt dat dit werkgeluk ook een positief effect heeft op de bedrijfsresultaten. Laten we even inzoomen op de feiten en cijfers.

Hoe gelukkiger je bent, hoe productiever je aan de slag gaat.

Positieve emoties zorgen ervoor dat je hersenen beter, creatiever en productiever functioneren. Uit onderzoek blijkt dat het productiviteitsniveau van gelukkige medewerkers 12% boven het gemiddelde ligt. Naast geluk, kan ook ongeluk gevolgen hebben op hoe productief je bent. Het productiviteitsniveau van ongelukkige werknemers ligt namelijk 10% onder het gemiddelde (bron: Shawn Anker – The Happiness Advantage).

Werkgeluk levert – naast vreugde – ook geld op.

Wanneer je je goed voelt, ben je bereid om het beste van jezelf te geven. Je hebt energie, wilt taken oppakken en stimuleert anderen met je enthousiasme. Goed voor de sfeer én voor de cijfers. Zo behalen bedrijven met gelukkige medewerkers gemiddeld 2,5 keer meer omzet in vergelijking met concurrenten waar het betrokkenheidsniveau eerder laag is (bron: Hay Group). Naast de omzet, stijgt de groei van het klantenbestand bovendien ook gemiddeld met 12% en de klanttevredenheid met 2-4%.

dashboard content image

Vreugde op de werkvloer zorgt voor minder ziekteverzuim.

Ongeluk op het werk wordt vaak veroorzaakt door stress. Wanneer mensen uitvallen met een burn-out, kunnen de kosten al snel oplopen. Een zieke werknemer kost je gemiddeld tussen de €250 en €400 per dag (bron: Zilveren Kruis). Bovendien kan het maanden duren om te herstellen, wat zorgt voor een hoog kostenplaatje. Beter voorkomen dan genezen dus!

Tevreden werknemers blijven je langer trouw.

Wanneer iemand geen werkgeluk ervaart en deze situatie blijft aanhouden, wordt er vroeg of laat de keuze gemaakt om het bedrijf te verlaten. In de huidige krappe arbeidsmarkt is het moeilijk om geschikte kandidaten te vinden. Daarnaast komen er bij het aanwerven van een nieuwe medewerker ook een hoop kosten kijken, die kunnen oplopen tot maar liefst 50-60% van het jaarsalaris van een werknemer (bron: SHRM).

Ben je na het lezen van deze blog klaar om het werkgeluk in jouw organisatie een boost te geven? Ontdek dan snel hoe wij jou preventief kunnen helpen.